Na zakończenie roku szkolnego 2016/2017 nasi szkoleniowcy, wspólnie z uczestnikami warsztatów, zastanawiali się nad tym, czym jest szczęście. Trzy różne szkolenia poświęcone temu zagadnieniu odbyły się 27 maja 2017 r. w Zachodniopomorskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Szczecinie.
Szkolenie 1: Rozum i szczęście
W trakcie szkolenia rozważaliśmy możliwości racjonalnego dążenia do szczęścia. Dokonaliśmy przeglądu poglądów w tym temacie. Ukazano dwa zasadnicze składniki tego, czym jest szczęście: minimalizowanie cierpienia i umiejętność doznawania stanów pozytywnych.
Analiza różnorodnych doświadczeń z życia codziennego ukazuje możliwość racjonalnego poszukiwania szczęścia, wbrew stereotypowemu przekonaniu, że rozum w tym przeszkadza. W tym ujęciu szczęście okazuje się raczej umiejętnością życia niż darem losu.
Korzystaliśmy z dorobku myśli klasycznej kładącej nacisk na niezależność od rzeczy i ludzi jako sposób na zmniejszenie potencjalnego cierpienia. Wydaje się to szczególnie ważne współcześnie – w sytuacji presji natłoku relacji międzyludzkich i możliwości konsumpcji. Wskazaliśmy na hierarchiczność przeżyć pozytywnych oraz wagę właściwego rozpoznania tego, co ważne.
Bibliografia
- Epikur, List do Menoikeusa (wydania różne)
- Władysław Tatarkiewicz, O szczęściu, Warszawa 2012
- Jan Galarowicz, Powołani do odpowiedzialności. Elementarz etyczny, Kraków 1995.
- Paweł Kołodziński, Jakub Kapiszewski, Etyka. Podręcznik, Gdynia 2013
- John Powell, Jak kochać i być kochanym, Pelplin 1992.
Szkolenie 2: „I żyli długo i szczęśliwie”. Praca z bajką
Każdy człowiek chciałby być szczęśliwy – co to jednak oznacza? Jak odróżniać szczęście od chwilowej satysfakcji? Czy można zbudować szczęście na cudzym nieszczęściu? Podczas warsztatów uczestnicy dyskutowali o tym, jak i po co rozmawiać z dziećmi o szczęściu. Dowiedzieli się, jak uczyć i pokazywać dzieciom, co to znaczy być szczęśliwym człowiekiem. Materiałem do pracy były bajki i baśnie, które można wykorzystać jako narzędzie wychowawczo-dydaktyczne – zarówno podczas lekcji wychowawczych, jak i podczas zajęć z etyki i filozofii. Bajki nie tylko pomagają nauczycielom wprowadzać młodszego ucznia w świat wartości, ale również poszerzają jego wiedzę i pozwalają odnieść się do posiadanych już doświadczeń. Podczas warsztatów zaprezentowana została metoda pracy z bajką stanowiąca połączenie metody Lipmana (P4C) z elementami biblioterapii.
Szkolenie 3: O sztuce szczęścia – techniki stymulacji myślenia twórczego na lekcji wychowawczej
Trzecie szkolenie stanowiło również trzecią część cyklu warsztatów pt. „Kreatywnie myślę, twórczo działam”. Nauczyciele zostali zachęceni do użycia wyobraźni. Zaproponowane ćwiczenia, użyte w pracy z uczniami podczas lekcji wychowawczej, rozwijają wyobraźnię, zachęcają do współdziałania w grupie, stymulują twórcze myślenie, doskonalą umiejętności definiowania szczęścia jako sztuki życia.
Podczas warsztatu „Hygge – harmonia współdziałania” zostały zaprezentowane metody myślenia dywergencyjnego takie, jak: metoda skojarzenia, porównanie, łączenie, „koło myśli niedokończonych”, przyjmowanie perspektyw, budowanie metafor, plakat, praca w grupach, drama. Wielość przyjmowanych perspektyw pozwoliła uczestnikom warsztatu nie tylko zdefiniować szczęście, jako konsekwencja współdziałania, ale również doświadczyć hygge w twórczym poszukiwaniu znaków szczęścia.
Bibliografia
- Nęcka Edward, Psychologia twórczości, Sopot 2016.
- Nęcka Edward, Trening twórczości, Gdańsk 2008.
- Soderberg Marie Tourell, Hygge. Duńska sztuka szczęścia, Kraków 2016.
PingbackKonsumpcjonizm - relacja ze szkolenia w ZCDN-ie - generhum.pl
PingbackSzczęście i trening twórczego myślenia - relacja ze szkolenia - Generhum