W tym dziale znajdują się scenariusze lekcji etyki i filozofii dla szkół ponadpodstawowych.
Autorem scenariuszy jest Paweł Kołodziński – nauczyciel przedmiotów filozofia i etyka. Ukończył studia matematyczne na WSP w Szczecinie, później studia podyplomowe z filozofii. Długoletni metodyk edukacji filozoficznej. Autor (wraz z Jakubem Kapiszewskim) podręcznika do etyki dla szkół ponadgimnazjalnych. Sekretarz Komitetu Okręgowego Olimpiady Filozoficznej i opiekun wielu laureatów Olimpiady. Admirator Józefa Tischnera, etyki aksjologicznej i psychologii moralności.
Scenariusze lekcji etyki i filozofii dla szkoły ponadpodstawowej – wprowadzenie do filozofii
Filozofia jako zadawanie pytań istotnych
kluczowe pojęcia: filozofia, pytania filozoficzne, pytania istotne, pytania naukowe
kluczowe pojęcia: byt, cechy istotne, cechy drugorzędne, istota, substancja, orzecznik, sens, idea, Platon
kluczowe pojęcia: doświadczenie naukowe, doświadczenie życiowe, doświadczenie a rozwój, interpretacja i reinterpretacja doświadczenia
Doświadczenie zła jako zaczyn myślenia
kluczowe pojęcia: aksjologia, doświadczenie zła, zło moralne, zło ontyczne
Scenariusze lekcji etyki i filozofii dla szkoły ponadpodstawowej – etyka
Ważne i mniej ważne w naszym życiu
kluczowe pojęcia: konflikt wewnętrzny, wybór, motywacja, wartość, hierarchia wartości, rozpoznawanie tego, co ważne, zasada przyjemności, zasada rzeczywistości
kluczowe pojęcia: dylemat etyczny, etyka absolutystyczna, etyka konsekwencjalistyczna, odpowiedzialność moralna
Współczesna interpretacja czwórmianu leczniczego Epikura
kluczowe pojęcia: błędne obawy, czwórmian leczniczy, Epikur, lęk a strach, lęk przed bogami, lęk przed cierpieniem, lęk przed śmiercią, racjonalne myślenie, szczęście




