Warsztaty odbyły się 24 marca 2018r. w Zachodniopomorskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Szczecinie. Tematem przewodnim szkolenia było zagadnienie uważności.

Szkolenie 1: Uważność na miłość – lekcja wychowawcza z wykorzystaniem technik stymulacji myślenia twórczego

W trakcie warsztatu uczestnicy zapoznali się ze znaczeniem pojęcia „uważność”, doświadczyli fenomenu uważności a także mieli okazję zapoznać się ze sposobami radzenia sobie ze stresem. Przećwiczyliśmy techniki twórczego rozwiązywania problemów oraz techniki antystresowe. Zaprezentowane ćwiczenia pozwolą na aktywną pracę z uczniami podczas lekcji wychowawczej. Szkolenie prowadziła Małgorzata Kacprzykowska.

uważność

W trakcie szkolenia przede wszystkim udało nam się wykorzystać techniki stymulacji myślenia twórczego w praktyce oraz zrozumieć znaczenie pojęcia uważność. Warsztaty pozwoliły na rozbudzenie refleksji dotyczących poszukiwania nowych technik antystresowych, rozwijanie wyobraźni i kreatywnego myślenia a także doskonalenie umiejętności współdziałania w grupie.

uważnośćW trakcie szkolenia zostały umówione i przećwiczone następujące zagadnienia: pojęcie uważności, filary uważności, techniki antystresowe, dynamika konfliktu emocjonalnego i trudności w jego rozwiązywaniu, pozytywne i negatywne skutki konfliktów rozwiązanych  i nierozwiązanych, techniki twórczego rozwiązywania problemów w praktyce, etapy procesu twórczego.

uważność

[download id=”1621″]

Bibliografia

  1. Clement S. Medytacja dla początkujących, illuminati 2013.
  2. Nęcka E. Trening twórczości, Gdańsk 2008.
  3. Platon Uczta, przekład Witwicki W., Warszawa 1993.

Szkolenie 2: Uważność – psychiczne i etyczne znaczenie świadomości w pracy nauczyciela

Celem warsztatów było zbadanie i przyswojenie problematyki dotyczącej uważności. W szczególności skupiliśmy się na krytycznemu przeciwstawieniu się dwóm tendencjom dominującym współcześnie: uciekaniu od chwili bieżącej oraz traktowaniu otoczenia w sposób użytkowy. Uczestnicy zajęć zapoznali się z różnorodnymi inspiracjami dotyczącymi koncentracji na doznawanej rzeczywistości. Omówiliśmy zagadnienie wspaniałomyślności oraz oceny wartości niezależnie od osobistego interesu podmiotu. Została także przedstawiona struktura samoświadomości oraz jej psychiczne i etyczne znaczenie zarówno dla dowolnego człowieka, jak i w szczególności dla nauczyciela. Prowadzący wskazał także na pozytywny wpływ uważności na wolność podmiotu. Szkolenie prowadził Paweł Kołodziński.

Zakres szkolenia obejmował następujące treści: sens koncentracji i jej uwarunkowania, uważność jako wyostrzona świadomość psychiczna i aksjologiczna, wrażliwość na otaczające wartości jako konieczny składnik dojrzałej świadomości, uważność a wolność podmiotu, przeciwstawienie się postawie egoistycznej i utylitarystycznej wobec rzeczywistości, krytyka i uniezależnianie się od tych ideologii, które sprzyjają przedmiotowemu traktowaniu rzeczywistości, etyczne uzasadnienia i konsekwencje uważności, samoświadomość jako składnik i wsparcie uważności.

uważność

[download id=”1616″]

Bibliografia

  1. John Powell, Jak kochać i być kochanym.
  2. Erich Fromm, O sztuce miłości.
  3. Thich Nhat Hanh, Każdy krok niesie pokój, Cisza.
  4. Paweł Kołodziński, Gospodarze własnego życia.
  5. Manfred Spitzer, Cyfrowa demencja.
  6. Jacek Kuroń, Wiara i wina. Do i od komunizmu.
  7. http://www.portalyogi.pl/blog/multitasking/ 13.03.2018 r.

Relacja z poprzedniego szkolenia – o miłości

Uważność – relacja ze szkolenia w ZCDN-ie
Facebooktwitterredditpinterestlinkedin

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.