8 kwietnia 2017 roku w Zachodniopomorskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli analizowaliśmy doświadczenie wartości podczas warsztatów „Doświadczenie wartości jako element edukacji etycznej”.
Doświadczenie wartości – o co w tym chodzi?
Analizowaliśmy wartości jako cechy rzeczy i stanów rzeczy, które działają na ludzką motywację – są one mniej lub bardziej ważne, przyciągają zainteresowanie i motywują do działania. Omawialiśmy przeżycia związane z różnorodnością form obcowania z wartościami: od apetytu na czekoladę, poprzez szacunek dla przyrody aż po podziw dla wybitnych ludzi. Rozważaliśmy również doświadczenie strachu o wartości, doświadczenie utraty oraz poczucia własnej winy. Tematyka aksjologiczna okazywała się czymś naturalnie obecnym w naszym codziennym życiu. Uwrażliwienie na to, co ważne pomaga tworzyć płaszczyznę kontaktu i dyskusji, na przekór podziałom pokoleniowym i ideologicznym. Wspólne doświadczanie wartości wspiera pracę wychowawczą nauczycieli i dialog międzyludzki jakże współcześnie ważny.
Bibliografia
- Jacek Filek , Filozofia jako etyka, Znak, Kraków 2001.
- Paweł Kołodziński, Jakub Kapiszewski, Etyka. Podręcznik, Operon, Gdynia 2013.
- Max Scheler, Resentyment a moralność, tłum. Jan Garewicz, Warszawa 1977.
- Józef Tischner, Jan A. Kłoczowski, Wobec wartości, W drodze, Poznań 2001.
- Józef Tischner, Myślenie według wartości, Znak, Kraków 1984.