8 kwietnia 2017 roku w Zachodniopomorskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli analizowaliśmy doświadczenie wartości podczas warsztatów „Doświadczenie wartości jako element edukacji etycznej”. 

doświadczenie wartościDoświadczenie wartości – o co w tym chodzi?

Analizowaliśmy wartości jako cechy rzeczy  i stanów rzeczy, które działają na ludzką motywację – są one mniej lub bardziej ważne, przyciągają zainteresowanie i motywują do działania. Omawialiśmy przeżycia związane z różnorodnością form obcowania z wartościami: od apetytu na czekoladę, poprzez szacunek dla przyrody aż po podziw dla wybitnych ludzi. Rozważaliśmy również doświadczenie strachu o wartości, doświadczenie utraty oraz poczucia własnej winy. Tematyka aksjologiczna okazywała się czymś naturalnie obecnym w naszym codziennym życiu. Uwrażliwienie na to, co ważne pomaga tworzyć płaszczyznę kontaktu i dyskusji, na przekór podziałom pokoleniowym i ideologicznym. Wspólne doświadczanie wartości wspiera pracę wychowawczą nauczycieli i dialog międzyludzki jakże współcześnie ważny.

doświadczenie wartościBibliografia

  1. Jacek Filek , Filozofia jako etyka, Znak, Kraków 2001.
  2. Paweł Kołodziński, Jakub Kapiszewski, Etyka. Podręcznik, Operon, Gdynia 2013.
  3. Max Scheler, Resentyment a moralność, tłum. Jan Garewicz, Warszawa 1977.
  4. Józef Tischner, Jan A. Kłoczowski, Wobec wartości, W drodze, Poznań 2001.
  5. Józef Tischner, Myślenie według wartości, Znak, Kraków 1984.
Doświadczenie wartości jako element edukacji etycznej
Facebooktwitterredditpinterestlinkedin

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.