Kiedy:
15 luty 2020@10:00 – 15:45
2020-02-15T10:00:00+01:00
2020-02-15T15:45:00+01:00
Gdzie:
ul. Gen. J. Sowińskiego 68, Szczecin
Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli
Koszty:
Bez opłat

Zapraszamy do Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Szczecinie na kolejną edycję naszych szkoleń dotyczących filozofii i etyki. Warsztaty odbędą się 15 lutego (sobota)! Szkolenia są bezpłatne. Czekają na Was trzy propozycje do wyboru! Zachęcamy do zapisania się na wszystkie!

Szkolenia filozoficzne. O czym będziemy rozmawiać? 

I/A/25 – Efemeryczne róże – gra edukacyjna na motywach „Małego Księcia”

Uczestnicy zostaną zaproszeni do rozbudzenia wrodzonych zdolności do twórczego działania. W trakcie spotkania użyjemy wyobraźni, aby stworzyć grę edukacyjną na podstawie fragmentów „Małego Księcia” A. de Saint-Exupéry’ego. Zaprezentowane ćwiczenia rozwiną myślenie strategiczne uczniów.

Zakres: Gra jako rozrywka. Geneza gier. Funkcja gier. Techniki stymulacji myślenia twórczego w praktyce. Cechy wytworu. Etapy procesu twórczego. Myślenie strategiczne jako metoda rozwijająca umiejętność tworzenia gier edukacyjnych. Wykorzystanie gier edukacyjnych w pracy wychowawczej na przykładzie problematyki przemijania i śmierci.

Szkolenie poprowadzi Małgorzata Kacprzykowska – magister filozofii (UMK) i filologii polskiej (US), od 15 lat uczy filozofii i etyki, autorka programów nauczania, takich jak: Edukacja filozoficzna. Program nauczania filozofii w klasie III gimnazjum; Edukacja etyczna. Program nauczania etyki w gimnazjum; Zosia w krainie myśli. Zabawy filozoficzne dla sześciolatków. Sekretarz Wojewódzkiego Konkursu Filozoficznego, entuzjastka i propagatorka metod nauczania Destination Imagination (trener DI).

Termin i miejsce:

15 lutego (sobota), godz. 10.00–12.15
ZCDN, ul. Gen. J. Sowińskiego 68, Szczecin, sala 119

I/A/26 – Racjonalne dążenie do szczęścia

Warsztaty są przeznaczone dla nauczycieli szkół ponadpodstawowych, w szczególności wychowawców, polonistów i nauczycieli etyki. Głównym celem jest rozbudowanie racjonalnej postawy w myśleniu o szczęściu. Kształtowanie podmiotowości moralnej ucznia wymaga uświadomienia wielopoziomowości szczęścia i wskazania jego błędnych interpretacji. Analiza różnych aspektów szczęścia pomaga w rozumieniu siebie i innych, czyli zwiększaniu kompetencji do życia w społeczeństwie. Celem warsztatów jest budowanie krytycyzmu wobec współczesnych stereotypów dotyczących szczęścia; w szczególności stereotypów hedonistycznych i konsumpcyjnych oraz rozwijanie sposobów myślenia sprzyjających zwiększaniu komfortu psychicznego. Omawiane będę typowe sytuacje społeczne: odporność na ich aspekty negatywne oraz wykorzystanie potencjału pozytywnego. Omówione zostaną związki pracy nad sobą z osiąganiem szczęścia. Jednocześnie uczestnicy zapoznają się ze utrwalonymi w kulturze wzorcami postępowania wobec niekorzystnych sytuacji życiowych.

Zakres: Odmiany pojęcia szczęścia. Poziomy doznań pozytywnych: od przyjemności zmysłowej przez satysfakcję do poczucia spełnienia. Szczęście krótkotrwałe i długotrwałe, subiektywne i obiektywne. Krytyka szczęścia jako przeżycia. Rodzaje cierpień i sposoby radzenia sobie z nimi. Warunki konieczne szczęścia. Szczęście jako konsekwencja sztuki życia.

Zajęcia poprowadzi Paweł Kołodziński – filozof, nauczyciel dyplomowany, ukończył dwukrotnie studia podyplomowe z zakresu edukacji filozoficznej. Nauczyciel przedmiotów filozofia i etyka. Wieloletni konsultant i doradca metodyczny w zakresie edukacji filozoficznej, autor i realizator różnorodnych form doskonalenia nauczycieli. Autor podręcznika do etyki wydanego przez Wydawnictwo Operon.

Termin i miejsce:

15 lutego (sobota), godz. 12.30–14.00
ZCDN, ul. Gen. J. Sowińskiego 68, Szczecin, sala 119

I/A/27 – „I żyli długo i szczęśliwie”. Praca z bajką

Każdy człowiek chciałby być szczęśliwy – co to jednak oznacza? Jak odróżniać szczęście od chwilowej satysfakcji? Czy można zbudować szczęście na cudzym nieszczęściu? Podczas warsztatów uczestnicy dowiedzą się, jak i po co rozmawiać z dziećmi o szczęściu. Dowiedzą się także, jak uczyć i pokazywać dzieciom, co to znaczy być szczęśliwym człowiekiem. Materiałem do pracy będą bajki i baśnie, które można wykorzystać jako narzędzie wychowawczo-dydaktyczne – zarówno podczas lekcji wychowawczych, jak i podczas zajęć z etyki i filozofii. Bajki nie tylko pomagają nauczycielom wprowadzać młodszego ucznia w świat wartości, ale również poszerzają jego wiedzę i pozwalają odnieść się do posiadanych już doświadczeń. Podczas warsztatów zaprezentowana zostanie metoda pracy z bajką stanowiąca połączenie metody Lipmana (P4C) z elementami biblioterapii. Uczestnicy otrzymają certyfikat uczestnictwa w warsztatach, materiały informacyjne oraz przykładowe scenariusze lekcyjne.

Zakres: Wykorzystanie bajek w pracy dydaktyczno-wychowawczej w szkole podstawowej. Filozofia dla dzieci. Lekcje etyki. Lekcje wychowawcze. Wychowanie do wartości. Rozwijanie wrażliwości etycznej i empatii uczniów. Metoda Lipmana. Elementy biblioterapii.

Zajęcia poprowadzi Katarzyna Ciarcińska – filozofka, autorka licznych przekładów literackich, nauczycielka etyki oraz działaczka społeczna. Ukończyła studia filozoficzne na Uniwersytecie w Leuven. Organizatorka Wojewódzkiego Konkursu Filozoficznego.

Termin i miejsce:

15 lutego (sobota), godz. 14.15–15.45
ZCDN, ul. Gen. J. Sowińskiego 68, Szczecin, sala 119

Jak zapisać się na nasze szkolenia?

Osoby zainteresowane udziałem w szkoleniu prosimy o zarejestrowanie się za pośrednictwem Internetowego Systemu Obsługi Szkoleń ZCDN-u. Wystarczy wejść na stronę wybranego szkolenia, kliknąć „zapisz się” i wypełnić formularz zgłoszenia:

  • I/A/25 – Efemeryczne róże – gra edukacyjna na motywach „Małego Księcia”,
  • I/A/26 – Racjonalne dążenie do szczęścia,
  • I/A/27 – „I żyli długo i szczęśliwie”. Praca z bajką.

Liczba miejsc ograniczona – o zakwalifikowaniu się do grupy decyduje kolejność zgłoszeń.

Serdecznie zapraszamy do udziału także w innych szkoleniach odbywających się w ZCDN-ie.

szkolenia w ZCDN-ie

Szkolenia filozoficzne dla nauczycieli

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.