25 lutego 2017 r. w Zachodniopomorskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Szczecinie odkrywaliśmy potencjał wyobraźni uczestników szkolenia pt. „Kreatywnie myślę, twórczo działam – techniki stymulacji myślenia twórczego”.
Dlaczego warto stosować techniki stymulacji myślenia twórczego?
Jestem przekonana, że techniki stymulacji myślenia twórczego pobudzają aktywność poznawczą uczniów, zachęcają ich do poszukiwania niecodziennych, niezwykłych, oryginalnych rozwiązań. Budują one również skuteczną komunikację, która wyzwala w uczestnikach zajęć potencjał możliwości, z których zwykle nie zdawali sobie sprawy.
Zapraszając nauczycieli etyki i filozofii do ćwiczeń rozwijających kreatywność uczniów, chcemy tym samym zaprosić ich do wspólnego projektu tworzenia Alternatywnej Historii Etyki opartej na twórczym rozwiązywaniu problemów w niedoborze czasu, materiałów i dostępnej wiedzy.
Przebieg szkolenia
Ćwiczenia zaprezentowane podczas spotkania bazowały na koncepcji myślenia dywergencyjnego (rozbieżnego), które zakłada, że istnieje więcej niż jedna droga do rozwiązania problemu. To zachęca uczniów do podejmowania aktywności twórczej, która zwiększa poczucie własnej wartości i przełamuje bariery komunikacyjne.
Nauczyciele, używając wyobraźni, podczas zajęć mogli przećwiczyć techniki stymulacji myślenia twórczego takie jak:
- analogia,
- przyjmowanie perspektyw,
- szukanie rozwiązań w kategoriach,
- krytyka i obrona obiektu.
Na koniec uczestnicy tworzyli, używając wyobraźni, przedstawienie. Zaprezentowane improwizacje pozwoliły na szybką ewaluację warsztatu. Wszyscy, pobudzeni do aktywności, zostali „wciągnięci” w proces twórczego działania.
Polecam również mój scenariusz lekcji z wykorzystaniem technik stymulacji myślenia twórczego, który oparty jest na pomysłach Edwarda Nęckiego.
Scenariusz „W jaskini rzeczy – trening twórczego myślenia”
Bibliografia:
Edward Nęcka, Trening twórczości, GWP Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Gdańsk 2016.