8 kwietnia 2017 roku w Zachodniopomorskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli analizowaliśmy doświadczenie wartości podczas warsztatów „Doświadczenie wartości jako element edukacji etycznej”. 

doświadczenie wartościDoświadczenie wartości – o co w tym chodzi?

Analizowaliśmy wartości jako cechy rzeczy  i stanów rzeczy, które działają na ludzką motywację – są one mniej lub bardziej ważne, przyciągają zainteresowanie i motywują do działania. Omawialiśmy przeżycia związane z różnorodnością form obcowania z wartościami: od apetytu na czekoladę, poprzez szacunek dla przyrody aż po podziw dla wybitnych ludzi. Rozważaliśmy również doświadczenie strachu o wartości, doświadczenie utraty oraz poczucia własnej winy. Tematyka aksjologiczna okazywała się czymś naturalnie obecnym w naszym codziennym życiu. Uwrażliwienie na to, co ważne pomaga tworzyć płaszczyznę kontaktu i dyskusji, na przekór podziałom pokoleniowym i ideologicznym. Wspólne doświadczanie wartości wspiera pracę wychowawczą nauczycieli i dialog międzyludzki jakże współcześnie ważny.

doświadczenie wartościBibliografia

  1. Jacek Filek , Filozofia jako etyka, Znak, Kraków 2001.
  2. Paweł Kołodziński, Jakub Kapiszewski, Etyka. Podręcznik, Operon, Gdynia 2013.
  3. Max Scheler, Resentyment a moralność, tłum. Jan Garewicz, Warszawa 1977.
  4. Józef Tischner, Jan A. Kłoczowski, Wobec wartości, W drodze, Poznań 2001.
  5. Józef Tischner, Myślenie według wartości, Znak, Kraków 1984.
Doświadczenie wartości jako element edukacji etycznej
Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedin

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *